V posledních letech jsme si zvykli, že provoz na dálnicích, silnicích první třídy i okreskách sice houstne, ale díky moderním bezpečnostním technologiím a lepší výbavě aut se počet obětí dopravních nehod naštěstí postupně snižuje.
Letos v září však tento pozitivní trend bohužel neplatil. Podle statistik České policie si devátý měsíc roku vyžádal nejméně 59 lidských životů. Ve srovnání se zářím loňského roku jde o tragické navýšení o 19 obětí.
Pohled do historie tuto neobvyklou situaci jen potvrzuje – řečí čísel se jedná o třetí nejsmutnější září od roku 2015, kdy zemřelo hned 75 účastníků nehod. Podobně černé bylo také září roku 2018, kdy o život přišlo 61 lidí.
Dva smutné dny si vyžádaly 12 životů
Hned dva dny letošního září se do statistik zapsaly mimořádně tragickými nehodami – během každého z nich totiž zemřelo šest lidí. To je smutná a nebývale vysoká bilance, která jen podtrhuje závažnost letošního vývoje.
Celkem se v září stalo téměř 7 500 dopravních nehod, což je paradoxně méně než ve stejném období loňského roku, a to poměrně výrazně. I přes tento pokles ale téměř 150 lidí utrpělo těžká zranění.

Lidem zraněným při nehodě náleží odškodnění
My ve Vindicia připomínáme, že každý člověk, který se zraní při nezaviněné dopravní nehodě, má nárok na odškodnění. To se vyplácí z povinného ručení viníka. Ani samotný viník však nemusí být bez šance na kompenzaci – v případě, že má životní nebo úrazové pojištění, může také získat finanční náhradu.
Opět je ale potřeba vyvrátit několik častých omylů. Odškodnění totiž neznamená jen bolestné, jak si většina lidí myslí. Bolestné pokrývá jen počáteční fyzické potíže – tedy například krvácení, nutnost operace nebo několikadenní pobyt v nemocnici.
Další části odškodnění ale zahrnují i cestovné, ošetřovné, kompenzaci psychických potíží nebo nákup zdravotních pomůcek.
A co je nejzásadnější položkou? Ve většině případů tvoří nejvyšší částku ztížení společenského uplatnění. To se stanovuje přibližně rok po ustálení zdravotního stavu a hodnotí se, jak moc zranění ovlivnilo běžný život daného člověka.
Čím vážněji se následky zranění projeví, tím vyšší je samozřejmě i výsledná kompenzace. A pozor – netýká se to jen trvalých a zásadních úrazů, jako je například ochrnutí nebo ztráta končetiny. Do hodnocení se počítají i menší omezení – třeba to, že člověk byl aktivní turista nebo sportovec, ale po nehodě už se svému koníčku nemůže věnovat. I to se promítá do výše odškodnění.
Právo na odškodnění mají i pozůstalí
Na co se často zapomíná, jsou práva pozůstalých. Pokud při dopravní nehodě někdo zemře a není jejím viníkem, právo na odškodnění se přesouvá na jeho blízké.
Zákon a celý systém jsou nastavené tak, aby pozůstalí nezůstali bez prostředků – například v situaci, kdy při nehodě zemře živitel nebo živitelka rodiny.
Pro pozůstalé je to samozřejmě obrovská životní rána, která do jejich života zasáhne velmi hluboce. Právě proto jim náleží odškodnění, které často dosahuje statisícových částek. Zemřelého člena rodiny to sice nikdy nenahradí, ale může to pomoci překonat nejtěžší období, kdy se rodina ocitne v šoku, smutku a musí od základu změnit svůj život.
O této možnosti se však stále málo mluví. Ve Vindicia se často setkáváme s tím, že lidé o nároku na odškodnění pozůstalých vůbec nevědí. Přitom právě povědomí o vlastních právech je pro zisk odškodnění zcela klíčové.
Další tipy pro odškodnění najdete na našem blogu :-)
Chcete bezplatnou radu? Kontaktujte nás!
Naši odborníci vám nezávazně poradí.
www.odskodnime.cz
Telefon: +420 605 921 823
Mail: [email protected]