Pátý měsíc letošního roku přinesl výrazně méně smutku než ten loňský. V květnu 2025 zemřelo na českých silnicích 23 lidí. Každý takový případ je bezpochyby lidskou tragédií, která má dopad nejen na samotné oběti, ale i na jejich blízké a širší okolí. Přesto se z hlediska statistik jedná o významně pozitivní posun – ve srovnání s květnem loňského roku totiž letos zemřelo o sedmnáct lidí méně. Tento rozdíl představuje nejen pokles v absolutních číslech, ale i možné zlepšení v oblasti prevence, chování řidičů i reakce složek integrovaného záchranného systému.
Celkový počet dopravních nehod v květnu 2025 přesáhl hranici 6800, což je přibližně o 1200 méně než ve stejném období loňského roku. Nižší počet nehod se přitom logicky odrazil i v počtech zraněných – těžce zraněno bylo 107 osob, dalších více než 2000 utrpělo zranění lehčího charakteru. Přestože tato čísla stále představují vysoké hodnoty, znamenají rovněž mírné zlepšení, pokud jde o důsledky dopravních kolizí. Je možné, že k poklesu přispěly i sezónní faktory, jako je počasí nebo nižší hustota provozu v některých regionech, nelze však opominout ani vliv preventivních kampaní či technologický pokrok ve výbavě moderních vozidel.
"Připomínáme, že při nezaviněné dopravní nehodě máte nárok na odškodnění - a to dokonce i posádka, která seděla v autě toho, kdo nehodu zavinil. Často se setkáváme s tím, že pokud nehodu svou nepozorností zavinil třeba tatínek nebo teta, zbytek rodiny i bez ohledu na těžká zranění nechce usilovat o odškodnění. Bojí se totiž, že by vyplacení kompenzace jejich blízkého finančně zničilo. To ale není pravda - pokud nešel nehodě vyloženě vstříc extrémně rizikovým chováním či konzumací alkoholu, pak je částka vyplacena z povinného ručení," zdůrazňuje náš expert na odškodnění Tomáš Beck. Pokud jste vy či vaši blízcí bourali a nejste si jisti, jak jste na tom z hlediska odškodnění, neváhejte kontaktovat Vindicia. Se vším poradí.

Zase ta rychlost
Z hlediska příčin nehod se dlouhodobě potvrzují známé trendy. Nejčastější příčinou zůstává nepřizpůsobení rychlosti a stylu jízdy aktuálním podmínkám – tedy povětrnostním vlivům, stavu vozovky, hustotě provozu či viditelnosti. Tato příčina poukazuje na často podceňovaný aspekt řízení: schopnost správně vyhodnotit situaci a adekvátně na ni reagovat. Hned za ní následuje nedání přednosti v jízdě, což svědčí o tom, že i přes relativně jednoduchá pravidla silničního provozu selhává někdy u řidičů základní pozornost nebo ochota přizpůsobit se situaci. "Nicméně právě ono 'nepřizpůsobení jízdy' je tak trošku obezlička - i zkušenému a opatrnému řidiči, který jede pod povolenou rychlostí, může v dešti auto zasmykovat. Ačkoliv jel opatrně, oficiálně jde pořád právě o nepřizpůsobení jízdy," poukazuje Beck.
Při pohledu na jednotlivé měsíce roku 2025 se jako relativně nejpříznivější jeví březen, alespoň pokud jde o počet obětí na životech.
Z dlouhodobého hlediska může k dalšímu zlepšení přispět kombinace moderních technologií (asistenční systémy, automatizace), kvalitnější infrastruktury, ale především důraz na osvětu a vzdělávání řidičů. "Každopádně vždy platí a platit bude, že největším faktorem je řidič, který se musí plně věnovat provozu, neoslabovat svou pozornost, předvídat a chovat se ohleduplně. Sice to není dokonalým receptem, který by nehodám úplně zamezil (protože některé faktory - například zvíře, které vyběhne na poslední chvíli a narazí do vozu - předvídat nelze), ale může snížit jejich počet či alespoň závažnost," uzavírá Beck.
Další tipy pro odškodnění najdete na našem blogu :-)
Chcete bezplatnou radu? Kontaktujte nás!
Naši odborníci vám nezávazně poradí.
www.odskodnime.cz
Telefon: +420 605 921 823
Mail: [email protected]